Gotland i mitt hjärta!

Jag ligger just nu på sängen och försöker frenetiskt ha ihjäl en fluga som ihärdigt svärmar runt mitt ansikte. Flugan har definitivt övertaget och tänker inte bli dräpt i första taget. Precis utanför vårt fönster bräker fåren. Så är livet på landet. Vi kom till Gotland i söndagskväll och passerar nu halvtid av vår tid här. Fem dagar är alltför kort, men det får ses på som ett smakprov för framtida besök. Jag fantiserar ingående om hur det hade varit att köpa sig en liten lada på ön som kunde ombonas och inredas, och sedan ha det som den Möllerska släktgården. Det krävs nog mycket övertalning av Kristoffer innan det kommer till att ske.

Nu bor vi i ett rum på Krukan, min kusin Tolles krukmakeri som ligger i Etelhem. Varje morgon går vi upp och tar oss ett morgonbad i Sigvalde som är ett träsk i närheten, innan det att frukost och kaffe intas vid det lilla cafeet här. Igår kväll drejade vi oss varsin kruka, fast Kristoffers bar en tydlig prägel av en filskål. Det är ju just så här man alltid borde avnjuta sina somrar. Vi har badat också och det är jättevarmt på dagarna, nästan så att man klagar fast man vet att man aldrig har lov att klaga över varma, fina sommardagar i Sverige.
Kristoffer hoppar från hopptornet i Sigvalde träsk.
Jag poserar vant vid en rauk på Ljugarn. Här badade vi också och låg på kalkstenarna och solade oss. Inte stor skillnad mellan Gotland och vilken medelhavsstrand som helst.
Utsikt över havet från stranden på Ljugarn.

Ikväll ska vi äta grillmat med min faster utanför hennes husbil som också står parkerad här på Krukan. Sedan ska ett band spela jazz uppe i ladan, så vi tänkte lyssna på det efteråt. Imorgon är vår sista heldag här och då tänkte vi utforska norra delen av ön. Sedan på fredag bär det av tillbaka till Stockholm och en sista vecka med semester där!

Publicerat i

Första semesterveckan avklarad!

Idag körde vi hem från Hvaler efter en veckas vistelse. Vi lämnade av Mathea hos sin mamma och nu är det bara för oss att packa om väskorna, för imorgon är det roadtrip över till östkusten som gäller. Vi ska ta båten till Gotland från Nynäshamn vid sex-tiden, så det blir att stå upp tidigt och spendera hela dagen i bilen. Långa bilturer kan vara mysigt tycker jag, bara jag och Kristoffer flera timmar inlåsta på vägen tillsammans. Är ju sådana tillfällen man får passa på att prata känslor och tankar med sin kille i flera flera timmar och eftersom han är fast där han sitter kan han inte göra så mycket annat än att prata tillbaka. Mohahaha, som ett gisslansdrama ungefär.

Längtar verkligen som en galen till Gotland nu. Har inte varit där på flera år, och framförallt har Kristoffer aldrig varit där, så jag ser så himla mycket fram emot att visa han mitt Gotland. Som vanligt har jag varit lite seg på researchfronten, hade nämligen planer om att själv få se lite nytt. Men vi tar det som det kommer och mysigt får vi det oavsett. Jag får inte planera upp för mycket heller, eftersom jag märker att min kropp inte längre accepterar ett för högt tempo. Bäckenet har börjat göra sig till känna passande nog till semestern och jag får sammandragningar från och till. Utöver det har ju magen börjat puta ganska mycket och den extra vikten märks i kroppen. Jag börjar känna mig en god del tyngre. Men njuter fortfarande av att vara gravid, har inget stort att klaga på. Det är bara att lyssna på kroppen och hålla sig i det tempot som fungerar långsiktigt. Det som också är bra med semester är ju att man kan låta sig själv vila trots att det är dag och solen skiner. Det ska bli spännande att se hur jag mår om ytterligare två veckor när jag ska tillbaka till jobbet, om jag klarar av timmarna stående i butiken. Men inga mer tankar på det nu, nu är det ju ledighet som gäller!

Här kommer lite mer bilder från veckan på Hvaler!
På måndagen åkte vi båt med farfar, Kristin och hennes döttrar ut på en liten holme där vi grillade korv, solade och badade. Det var lite molnigt på huvudön, men när vi kom ut på holmen var det både sol och varmt. Jag vågade mig i vattnet från båtstegen en gång, men Mathea hade klart bestämt sig för att hon inte skulle bada i år. Pappa badade såklart flera gånger.
Mathea tar kort på min växande mage. Det är inte många av mina gamla kläder som sitter bra längre, detta linnet till exempel. Byxorna köpte Kristoffer i Strömstad åt mig, eftersom det var en av de få dagarna solen inte värmde och jag hade satt på mig för lite kläder. De här ser jag mig själv bo i under resten av sommaren, så himla sköna!
Världens finaste Mathea med ett växande antal fräknar i ansiktet. För min del hoppas jag att hela vår familj ärver Kristoffers fräkne- och rödinggener, för fräknar kan ju vara bland det vackraste som finns. Jag har inga alls själv, om man inte tittat med förstorningsglas på näsan, då kanske man finner ett par med lite tur. Matheas fräknesamling ökar varje år. Det finns inget finare.
En av de sista dagarna vi hade på Hvaler tog jag och Kristoffer båten ut på kvällen och la i krabbeburar på havet. Dagen efter tog vi med oss Mathea ut i båten och drog upp burarna. Två krabbor hade vi fått, och de döpte vi till Måns och Mia. Därefter la vi Måns och Mia i en stor kastrull med kokande havsvatten och gjorde dem till lunch. Stackars krabbor, kan inte vara lätt liv att dela den här världen med hungriga människor. Till slut åker man dit.
 Mathea tittar nyfiket på krabborna innan de blir till lunchmat till en hungrig pappa Arntzen.

Det var en fin Hvalervecka i år igen, med det bästa avslutet jag någonsin hade kunnat drömma om. Det är fortfarande lite av en dröm faktiskt. Men det är en helt annan historia <3. Nu ska jag skriva packningslista så allt vi behöver med oss på nästa resa hamnar ned i väskan.

Love and Peace and all that!

Publicerat i Barn / Bebis / Familj

Sommartider

Semestern 2014 har börjat! Och just nu smattrar regnet utanför. Men till och med det kan vara mysigt ibland, speciellt när man ändå bara ska krypa under täcket snart och somna in, då är ljudet fint att somna till. Vi är på Hvaler, på Kristoffers landställe och har börjat komma in i sommarlunken, som alltid tar lite tid att vänja sig till. Vi har nu varit här i två dagar och stannar i en vecka till ungefär. Det lovas solsken och värme, så vi hoppas på en hel del badande, solande och lite båtturer. Igår till idag var min mamma här på besök med sin kärlek, och det var väldigt mysigt att känna att vi fick ro om varandra lite, det sker ju inte så ofta. Alltid fint att få lite påfyll på familjebatteriet. Men det är jobbigt när man ska lämna, eller bli lämnad, för kontrollen över när vi ses igen finns inte där. Och jag vill veta att det inte är så länge, att jag kan hantera den väntan, men det är inte ofta jag känner så. Oftast är det en bitterljuvhet i det att umgås, för det finns så mycket att ta igen och aldrig tillräkligt med tid. Och att ta avsked blir aldrig särskilt mycket lättare. Egentligen är det konstigt, för jag har ju så himla lätt för att sakna. Klarar inte av att vara ifrån Kristoffer mer än en natt utan att känna ordentlig saknad. Så lever jag största delen av min tid ifrån dem jag älskar mest. Och den saknaden går aldrig över och blir aldrig lättare.

Har tagit lite bilder hittills på semestern, som jag tänkte jag skulle lägga upp här. Att visa upp bilder kan ju vara en motivationsfaktor till att faktiskt fota mer. Jag är vanligtvis så dålig på att komma ihåg, men tycker ändå att det blivit en del bra på bara några dagar här på Hvaler!

På bryggan hos farmor. Mathea är en riktig liten badkruka, och tyckte första doppet var riktigt obehagligt. Det är mycket bättre att hålla sig på torra land och se på pappa som hoppar från trampolinen.
Farfar och Mathea (i sommarklänning, alltid dessa sommarklänningar) busar på gräsmattan, i kvällssolen.
 Världens bästa pappa och världens bästa Mathea på berget.
 Present från min kära mor till mig. Kanske jag ska samla armband den här sommar, sådär som man gjorde när man var femton.
 Min fina mamma och hennes kärlek.

Jag och Mathea på strandcafét i skjærhalden. Alltid fint med en liten lunchpause på utflykt.
Mathea matar ankorna med våfflor. Sådana där spännande grejer man kan göra när man är på semester och upptäcker nya platser.

Sommarlunken som har börjat infinna sig innebär senare kvällar och längre sovmorgonar. Men eftersom vi har en liten femåring som inte gillar att dra sig alltför länge i sängen är det nog bäst att jag kryper ner nu.